Förbud, förbjud!

Jag är lite sen på bollen. Jag har giltiga skäl men inser nu att jag inte kan hålla mig för det här är så dumt.

I ett debattinlägg i Dagens Nyheter den 4 februari vill Liberalerna förbjuda mobiler i skolorna. Jan Björklund är en av de som har skrivit debattinlägget. Det är roligt att han gör det, för Björkis var den som drev igenom att vi i skolan får beslagta telefoner eller annat som stör i skolan. För hör och häpna, vi får redan ta bort telefoner från vår undervisning om vi vill. Se citat ur debattartikeln:

Under alliansens regeringstid skärpte vi skollagen 2007 och gjorde det möjligt för lärare att beslagta störande föremål som mobiltelefoner. /Liberalerna i DN 4 februari 2018.

Men nu vill de gå längre. En lag med ett förbud. Det väcker i mig, som lärare och framtida skolledare, frågor om straffansvar.

Ett exempel: Underårig elev tar med mobil till skolan trots att det är förbjudet. Vem ska straffas? Eleven är under 15, det vill säga är inte straffmyndig. Den kan således inte dömas till böter eller vad påföljden för att ta med sig mobil till skolan nu skulle tänkas bli. Är det vårdnadshavaren som ska ta ansvar för att en tonåring inte smyger med en mobil? Är det läraren? Är det rektorn? (Efter min senaste läsning av boken Juridik för skolledare gissar jag på rektorn. Det finns ganska mycket på rektors ansvarslista redan så en sak till gör väl inget. Då måste skolledare fundera på hur de ska se till att mobiler inte tas med eller in i skolan? Metalldetektor vid entrén? Kroppsvisitering? Hur lösa förvaring av mobiler som ändå är med till skolan? Vem ansvarar för att mobiler inte försvinner under dagen?

Liberalerna hänvisar till enkäter och undersökningar:

En undersökning som Novus har genomfört visar att majoriteten elever som går på mobilfria skolor tycker att mobilförbudet är bra. En undersökning som Enkätfabriken har genomfört för Telenor visar att 77 procent av lärarna anser att en mobilfri skola är bra och att det främsta argumentet är att det har en positiv inverkan på arbetsron i klassrummet. Sveriges mest populära skola, Internationella engelska skolan med mer än 150.000 barn i kö, är mobilfri. Skolan har gjort sig känd för sitt arbete med ordning och studiero för sina elever. /Liberalerna i DN 4 februari 2018.

 

Jag säger inte att mobiler i skolan inte stör. Det kan de absolut göra. Men vi behöver ingen lag mot dem för det. Vi får redan ta bort dem när de stör. Och livet i ett klassrum är störande ganska ofta faktiskt. Det förekommer småprat. (Förbjud!) Ibland hörs det ljud utanför klassrummet som får folk att vilja titta ut genom fönstret eller öppna dörren till korridoren. (Förbjud!) Ibland blir man störd av att ens kompis går upp och vässar pennan. (Förbjud!)

När vi ändå håller på och förbjuder så vill jag förbjuda saker som är ett större hot mot svenska skolor än mobiltelefoner:

 

Skollagen kräver att elever ska undervisas av legitimerade lärare som är behöriga i det ämne de undervisar i. Men det går att göra undantag och anställa obehöriga lärare högst ett år i taget.

– Eftersom det finns möjlighet att göra undantag så finns det ingen tydlig gräns för hur låg andel behöriga lärare det får finnas på en skola, säger Helén Ängmo.

/Dagens Samhälle 8 november 2017.

Obehöriga, olegitimerade personer undervisar vår framtid. Lärarbristen leder också till att det är lärarens marknad, vi som är behöriga och legitimerade kan välja och vraka mellan jobben. Det betyder att många av oss flyttar på oss ofta. Det innebär i sin tur täta lärarbyten för eleverna. Som i värsta fall leder till att en behörig lärare slutar, och ersätts med en outbildad vikarie.

 

  • Förbjud mobbing. Enligt Friends drabbas 60 000 barn om året av mobbing. ta in den siffran. Om man tänker att en vanlig klass består av 25 elever så betyder det att 2 400 klasser i Sverige är mobbade. 60 000 barn. Förbjud det.

 

  • Förbjud dysfunktionella familjer och när vi ändå håller på, förbjud lågutbildade föräldrar. Läs mer hos Skolverket.

Forskarna är eniga om att elevsammansättningen har blivit mer homogen utifrån socioekonomisk bakgrund. Därmed har den positiva kamrateffekten i de utsatta miljöerna minskat. En direkt konsekvens av segregeringen är att resultatskillnaderna mellan skolor och elevgrupper har ökat. I dag har föräldrars utbildningsnivå större betydelse för barns skolresultat än tidigare. /Skolverket.

 

 

Det här med lagar som förbjuder saker vi inte vill ha är ju genialiskt. Varför har ingen tänkt på det tidgare? Chop chop. Sätt igång att lagstadga nu så vi får ordning och reda i skolan. För det är ju det vi alla vill ha väl? En likvärdig skola med ordning och reda där alla lär sig så mycket som möjligt?

Annonser

Om Pernilla

Pernilla Alm är lärare och författare. Pernilla debuterade 2012 med relationsromanen "Alltid du" och utkom i augusti 2014 med debattboken "Läxfritt - för en likvärdig skola."
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s