Detta med läxdebatt…

Det har ju rasat läxdebatt i någon vecka nu. Det är spännande att följa för många har mycket att säga. Framförallt har många mycket att tycka. De har egna erfarenheter och vet väldigt mycket utan att bry sig värst om undersökningar och forskning. Det är intressant. Jag är för en debatt men tycker (!) att den bör föras sakligt. Utan personliga påhopp, istället bör fokus ligga på vad forskning, undersökningar och fakta visar. Missförstå mig inte, alla har rätt till sin egen åsikt men i en diskussion bör man föra fram sakliga argument.

Den 30 december publicerades en ledarkrönika i SvD med anledning av min debattartikel i SvD. En replik till den från mig kommer att komma in på SvD:s ledarblogg så jag berör inte det nu, men jag gjorde misstaget att läsa lite läsarkommentarer till krönikan. Där har man alla möjliga åsikter om mig. Inte så värst sakliga och egentligen inget att bry sig om men det gör mig matt.  I sociala medier har läxor också debatterats i olika trådar (många i olika lärarforum) och oftast handlar det om att en har rätt, och den andra har fel. Även i dessa diskussioner framkommer diverse påhopp (om mig har jag t.ex. fått ”Är hon dum i huvudet, har hon läst läroplanen?”) Är det den nivån vi ska lägga våra diskussioner på?

Ett annat problem (och egentligen en parentes) är att det sällan finns plats att utveckla sina tankar ordentligt, t.ex. i en diskussion på Twitter. Häromdagen såg jag mig tvungen att avinstallera twitter från min mobil för att min familj skulle få se mig lite under jullovet. Jag pingades i alltför många läxdiskussioner och kunde helt enkelt inte hinna med i alla tweets på endast 140 tecken, än mindre hinna utveckla mina svar. Får se om jag hittar tillbaka dit.

En som sätter fingret på problemet i den offentliga debatten är Rebecka Koritz som lever och verkar i Mexiko, men i vår utkommer med en bok här i Sverige. Hon skriver klokt:

”Så som begreppet ”debatt” tolkas i Sverige, har det utvecklats till ett okonstruktivt forum där det enda som gäller är att skrika högst och höras mest, men där ingen lyssnar.

Om jag fick bestämma, borde vi hellre skapa en kreativ dialog präglad av öppenhet, nyfikenhet, en vilja att tänka om och lära nytt.

Varför? Därför att en debatt à la Sverige inte leder någonvart. Konstruktiva förslag som läggs fram sågas utan vidare diskussion – och utan att motdebattörerna ens har något mer att komma med än gamla cementerade åsikter som befäster en värld som faktiskt inte fungerar särskilt bra.

Att ifrågasätta sina egna tankar och nyfiket öppna upp sinnet för ett annat sätt att göra saker på, premieras inte enligt debattmodellen. Och då anser jag att vi har ett problem här i samhället. För hur ska vi kunna gå framåt om vi inte kan ifrågasätta gamla sanningar och öppna upp för nya möjligheter?”

Läs hela inlägget i hennes blogg.

Rebecka har helt rätt i att vi måste våga ifrågasätta det sätt vi tänker på, och faktiskt fundera på om vi kan tänka annorlunda. Och föra en vettig debatt som inte bara  handlar om rätt eller fel. För annars blir det ju bara så här, som Elin Lucassi tydligt illustrerar:

10891617_10152586394822532_5025583932591949040_n

Gott nytt år, kära bloggläsare. Med hopp om ett givande debattår med god ton och sakliga argument.

Om Pernilla

Pernilla Alm är lärare och författare. Pernilla debuterade 2012 med relationsromanen "Alltid du" och utkom i augusti 2014 med debattboken "Läxfritt - för en likvärdig skola."
Det här inlägget postades i Uncategorized och har märkts med etiketterna , , . Bokmärk permalänken.

3 kommentarer till Detta med läxdebatt…

  1. Åsa Lind skriver:

    Förlåt!

    Gilla

  2. Ping: Nu pausar jag debatten | Läxfritt

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s